Op de site van de Media Magazine Association is te lezen dat Nederlanders vertrouwen in Nederlandse magazines hebben . Er blijkt groot vertrouwen te zijn in de informatie van tv, radio en de geschreven pers hebben; de zogenoemde traditionele media. 57 procent rekent deze media tot de favorieten, tegen 49 in de gehele EU. En waar het geschreven nieuws voor 39 procent van de Europeanen één van de favorieten is, is deze score bij de Nederlandse schrijvende pers (kranten en tijdschriften) aanzienlijk hoger (54 procent). Dat blijkt uit de nieuwe Eurobarometer Media & News Survey 2022. Lees het volledige bericht op de site van Trust in Media.
Naast het vertrouwen in Nederlandse magazines, hebben we op onze site meerdere artikelen gepubliceerd die verwijzen naar onderzoeken waaruit de voordelen van gedrukte media blijken:
- Papieren boek: beter tekstbegrip en meer leesplezier
- Je leest beter van papier
- Je leert beter van papier
- ‘Een kaartje laat zien dat een ander aandacht voor je heeft’
- Consument wil zelf kiezen tussen print of online
Brecht Grieten, directeur van het KVGO, stipt eveneens in zijn blog de voordelen van gedrukte media aan. Hij pleit zeker niet voor print only; hij benadrukt juist de effectiviteit van een goede mix tussen digitaal en print: let’s go phygital. “Het frame bij velen is dat papier ouderwets, gedateerd en vervuilend is. Social media en andere online communicatiemiddelen lijken ook het meest effectieve (en het meest eenvoudige) communicatiemiddel te worden. Papier heeft zijn perceptie dus niet altijd mee, maar zoals vaak is de realiteit veel genuanceerder. Immers, papier kent veel voordelen om een boodschap over te brengen.”