Zwaan Lenoir sterk in speciaal drukwerk
Nadat papier en karton zijn gemaakt, begint het werk eigenlijk pas. Het papier wordt verwerkt in uiteenlopende toepassingen door verschillende soorten drukkerijen met ieder een eigen specialisme. In deze serie komen verschillende soorten drukkerijen aan het woord over hun werk en de uitdagingen.
Je hebt drukwerk. En je hebt drukwerk. Bij Zwaan Lenoir zijn ze sterk in speciaal drukwerk. Naast de hoge standaard in colourmanagement en lithografie kiezen ze voor papiersoorten die net even anders zijn en bind- en vouwwijzes die verrassend zijn. Het resultaat: boeken die je wilt beetpakken, folders die je moet uitvouwen, luxe doosjes die je niet onuitgepakt wilt laten. Er zijn zoveel mogelijkheden met papier. En Zwaan Lenoir laat dat graag zien.
Inspiratiekamer vol papiersoorten
“We richten ons op het maken van bijzonder drukwerk en proberen daarin uit te blinken”, vertelt Marco Zwaan met gepaste trots. “Afdrukken van oude, vergeelde foto’s hebben wij dusdanig bewerkt dat ze aan karakter niets verliezen, maar wel scherp en contrastrijk worden afgedrukt.” Al pratend laat hij diverse voorbeelden zien. “En wat ons ook anders maakt, is de papiersoorten die we, samen met onze klanten, voor elke productie afzonderlijk selecteren. We hebben een inspiratiekamer waar we klanten de vele papiersoorten kunnen laten zien én voelen.”
Boek dat muziek maakt
Vooral dat laatste is belangrijk. Drukwerk zorgt juist daarom voor een andere beleving. Je kunt het aanraken, voelen, ruiken en zelfs horen. “We zorgen voor het juiste papierprofiel, passend bij de productie en passend bij de klant; veelal uit kunstzinnige, culturele hoek. Zo hebben we voor textielkunstenares Sheila Hicks, in opdracht van Irma Boom, een boek gemaakt, waarbij we de zijkant van het boek een structuur hebben meegegeven, alsof het textiel is. Dezelfde ontwerper wilde een boek waarmee je muziek maakt. Dit gebeurt door de bladzijdes te waaieren. De insnedes zorgen voor verschillende toonsoorten.” Er volgen meer bijzondere voorbeelden, terwijl Marco Zwaan bevlogen blijft doorpraten. “Dit boek ziet eruit als een massief blok, alsof het marmer is. Ook de zijkanten van dit boek is rondom in marmerstructuur bedrukt. De printer die kan doordrukken op de zijkant van een boek hebben we zelf gemaakt. Dat maakt het uniek, Wij zijn de enige drukkerij in Nederland die dit zo nauwkeurig kan bedrukken.”
Koerswijziging drukwerk
De veranderende markt, al decennia geleden, zorgde voor Zwaan Lenoir voor de koers die de drukkerij nu volgt. “De jaren ’90 waren topjaren. Daarna zette de digitalisering door, wat zorgde voor alternatieven voor drukwerk. We kregen te maken met een krimpmarkt en moesten bijsturen. We kozen ervoor ons te richten op kwaliteitsdrukwerk; op de écht bijzondere vormen van drukwerk.” Dat de drukkerij daarin is geslaagd, blijkt wel uit de vele unieke voorbeelden en de opgebouwde klantenkring van vele bekende musea en grafische ontwerpers die werken voor exclusieve klanten, ook internationaal.
CO2 compenseren
Van koers veranderen heeft de laatste jaren ook steeds vaker te maken met verduurzamen. “Duurzaam denken en duurzaam doen is voor ons gemeengoed. Al jaren terug startten we hiermee. Eerlijkheid gebied te zeggen dat het destijds wel even omschakelen was. Ineens moest ook oud papier op kantoor apart gehouden worden. Nu heel normaal, maar toen vonden we dat “gedoe”! Anno 2022 produceren we CO2-neutraal, is FSC-papier de norm, gebruiken we bio-inkten en heeft het pand alleen nog ledverlichting. En om ook klanten te betrekken bij het verduurzamen, bieden wij hen de optie de CO2-uitstoot van hun productie te compenseren. We willen dat ze hier bewust over nadenken. Daarom vragen we een kleine vergoeding. Daar is nog terrein te winnen”, besluit Marco Zwaan. “Helaas en gelukkig tegelijk wordt verduurzaming vaak vanuit marketingperspectief nagestreefd. Misschien niet de juiste drijfveer, maar gelukkig zet het wel de juiste beweging in gang.”