Select Page

Virtuele graffiti met Stiktu

03/07/2012

Een nieuwe tool voor uitgevers en direct mail ontwerpers, die het gemakkelijk maakt zelf links te leggen tussen print en het (mobiele) web, zonder het installeren van software, watermerken of QR-codes. Het Nederlandse bedrijf Layar lanceerde eerder al de Layar Creator. Deze op het web gebaseerde applicatie voegt digitale interactie toe aan traditionele print. Pagina’s die eerst statisch waren, kunnen interactief worden gemaakt met video’s, links en knoppen, die met een smartphone of tablet kunnen worden geactiveerd. Knoppen bevatten verschillende functies zoals: direct kopen, downloaden, delen via Twitter en/of Facebook, e-mailen, bellen of een audiofragment afspelen. Door prepaid pakketprijzen en gratis opties die worden ondersteund door advertenties, is de Layar Creator betaalbaar voor ieder. Lees meer op dmmediaplein.nl.

De applicatie Stiktu gaat nog een stap verder. Stiktu maakt het mogelijk augmented reality c.q. virtuele graffiti toe te voegen aan gebouwen, reclameposters, kranten, tijdschriften en andere objecten in de openbare ruimte. Het concept komt van één van de makers van Layar: Maurice Groenhart. Smartphonegebruikers kunnen met Stiktu allerdaagse objecten voorzien van koppelingen met diverse sociale netwerkdiensten als Twitter en Facebook. Layar stelt dat het met de app gebruikers de mogelijkheid wil geven om zelf content via zijn augmented reality-platform te verspreiden en het hoopt met Stiktu een nieuwe sociale-netwerksite te creëren. Stiktu zou ook print een boost kunnen geven. Het is een bijzondere applicatie die zich net als de Layar Creator goed leent voor de wisselwerking tussen print en web. Lees meer op dmmediaplein.nl.