Select Page

Sensory mailing Print Power succesvol

24/09/2013

Print kan de impact van een merk met meer dan 70 procent vergroten. Gedrukte media maken het mogelijk om verschillende zintuigen te prikkelen: zicht, tast, smaak, geluid en geur. Onderzoek van Millward Brown Brand Sense laat zien dat 80 procent van alle marketingbudgetten is gericht op onze ogen, ofwel op de manier van kijken. Kanalen als televisie, radio en internet kennen een combinatie van een beperkt aantal zintuiglijke prikkels. Zij beperken zich tot zicht en geluid. Print media bieden een unieke combinatie van kijken, voelen, ruiken en soms zelfs proeven. Het stimuleren van meerdere zintuigen creëert meer indrukken en biedt een extra merkervaring. Door diverse zintuigen tegelijk te prikkelen, kan meer informatie worden aangeboden aan en opgeslagen door de consument. Door meerdere zintuigen te prikkelen wordt niet alleen de effectiviteit van de uiting vergroot, multi sensory branding helpt aantoonbaar bij het opbouwen van lange termijn loyaliteit van de klant. Print Power wil de kracht van print als advertentiemedium benadrukken. Met een recent verzonden mailing – Touched by DM – worden de zintuiglijke kwaliteiten van print onder de aandacht gebracht. De Print Power mailing bestond uit vier elementen: de envelop (in feite een opgevouwen poster) bevat een brief, een schoolbord-kaart, een antwoordkaart en een antwoordenvelop. De schoolbord-kaart bevat een verborgen boodschap die zichtbaar wordt zodra het krijt van het bord wordt weggeveegd. Door het achterlaten van een krijt handafdruk op de antwoordkaart (en de verzending daarvan) maakt de ontvanger van de mailing kans op een gepersonaliseerd Moleskine notitieboek. De handafdruk wordt gescand en afgedrukt op de cover van het notitieboek. De tastervaring wordt versterkt door de handdruk in reliëf af te drukken. De Touched by DM mailing is ontwikkeld door Ogilvy’s Red Works in Brussel en is Europa-breed gevoerd. In Frankrijk was de respons 9%, in Italië bijna 15% en in Spanje zelfs 23,5%. De mailing is twee weken geleden ook in Nederland verspreid en de respons was ruim 10%. Meer weten over multi sensory branding? Klik hier.