Select Page

Preventiecampagne tegen eenmalige plastics

25/04/2018

5 seconden om te maken, 5 minuten om te gebruiken en 500 jaar om af te breken. Dat is single use plastic. Onder de noemer Refuse Single Use roepen cosmeticabedrijf Lush en milieuorganisatie Plastic Soup Foundation op het gebruik van eenmalige plastics in te dammen. In de campagne dagen de organisaties heel Nederland uit om door middel van een belofte dertig dagen lang de drie meest vervuilende en overbodige single-use plastics te weigeren: flesjes, zakjes en rietjes. Geïnteresseerden kunnen zich tot en met 6 mei aanmelden op refuse.plasticsoupfoundation.org.

Volgens de initiatiefnemers is 40 procent van al het geproduceerde plastic bestemd voor eenmalig gebruik. Dat in Nederland veel kunststof wordt ingezameld vinden ze een goede zaak, maar niet goed genoeg: het gebruik reduceren is effectiever. En daarbij komt: plastic inzamelen is iets anders dan recyclen. De verbrandingsoven rookt gestaag door. De campagne werd gelanceerd op zondag 22 april. Niet geheel toevallig was dat ook World Earth Day, die dit jaar het thema End Plastic Pollution had.