Select Page

Ook Rotterdam kiest voor opt-in systeem folders

17/01/2019

Rotterdam gaat waarschijnlijk een Opt-in systeem voor reclamedrukwerk invoeren. Het past volgende de gemeente goed binnen haar beleid. Rotterdam wil een zo schoon mogelijke stad zijn in de toekomst. Folders worden volgend Rotterdam gedrukt op papier, vervoerd met vrachtwagens en belanden meestal ongelezen in de prullenbak. Dit vormt een onnodige extra belasting op het toch al kwetsbare milieu. Met deze nieuwe Opt-in maatregel bespaart Rotterdam meer dan 3 miljoen kilo oud papier per jaar. Inzetten op duurzaamheid is noodzakelijk en goed, maar in het geval van Rotterdam is het beleid ook selectief. Onderzoeken laten zien dat de CO2-uitstoot van de zestien grootste schepen net zo groot is als die van alle auto’s op de wereld bij elkaar. Wil de stad haar ambities waarmaken dan zijn veel effectievere maatregelen te bedenken dan het tegenhouden van foldermateriaal. Net als in Amsterdam (aandeelhouder van Schiphol) lijkt daarom sprake van symboolpolitiek. Lees meer in het dossier op deze website.