Papier en karton zijn veelgebruikte materialen. Van grondstof tot eindproduct; of papier en karton duurzaam zijn, wordt bepaald door wat iedere schakel in de keten toevoegt. IG Design Group in Hoogeveen is de grootste producent en importeur van duurzame cadeauverpakkingen voor de retail in Europa. “We zijn ons al jaren bewust van de impact die we op de leefomgeving hebben”, vertelt Joost Bogers, algemeen directeur. “De laatste jaren hebben we ons dan ook ingezet om met concrete doelen, onderzoek, plannen en tools aantoonbaar onze footprint te verkleinen. Dat is gelukt kan ik je alvast verklappen.”
Om een indruk te geven: IG Design Group produceert honderden miljoenen meters cadeaupapier per jaar dat via retailers zijn weg vindt naar meer dan 100 miljoen Europese consumenten. De rolletjes cadeaupapier worden op basis van de wensen van onze klanten, de top-100 retailers in Europa, ontworpen en vervolgens geproduceerd. Daarnaast is de onderneming importeur van artikelen zoals lintjes, strikjes, cadeautasjes, opbergdoosjes en ‘stationery’, zoals artikelen voor school. “Met zoveel meters papier en aanverwante producten vinden we het belangrijk onze verantwoordelijkheid te nemen om zo duurzaam mogelijk cadeauverpakkingen te maken.”
Nulmeting footprint
De gang naar een systematische, structurele aanpak om te verduurzamen startte in 2018 met een footprint-analyse door CE Delft. “Daar kwam in 2019 een rapport uit met een getal: onze footprint. Tegelijk dachten we: ‘wat zegt dit nou eigenlijk, hoe vergelijken we dit?’ Want iedere organisatie doet weer andere dingen, het is appels met peren vergelijken”, concludeerde Joost Bogers. Dus besloot IG Design Group dat dit haar eigen nulmeting was en om vanaf dat moment organisatie-breed activiteiten te monitoren en inzicht te krijgen in waar verbeteringen mogelijk zijn.
Impact op grondstofniveau
Voor de cadeauverpakking- en stationery-specialist uit Hoogeveen werd al snel duidelijk dat de grootste impact als het gaat om duurzame cadeauverpakkingen kan worden bereikt op het vlak van grondstofinkoop en -verwerking. “Onze activiteiten en de gebouwen waarin we dat doen, daar kunnen we geen grote CO2-winst meer behalen”, licht Joost Bogers toe. “Natuurlijk kies je voor zuinige verlichting, werken we met groene stroom en besparen we waar nodig. Maar de impact van de materialen die je verwerkt en het transport, daar kun je ‘groenere’ keuzes in maken. In de praktijk betekent dit: kritischer kijken naar hoe duurzaam de ingekochte grondstoffen zijn en van hoe ver we die halen.”
Eigen voetstappen volgen
IG Design Group vindt het belangrijk uit te gaan van de eigen mogelijkheden; dus wat zij zélf kunnen veranderen. “We vergelijken ons niet zoveel met anderen, maar wel continu met onszelf. Hoe kunnen we dat wat we gisteren deden, vandaag met een minder grote footprint doen? Daarvoor wilden we een systeem hebben, zodat we nauwkeurig onze eigen voetstappen kunnen volgen. Zo kwamen we uit bij Smarttrackers, een applicatie voor alle metingen en assessments op het gebied van duurzaamheid, veiligheid en CO2.”
Met het rapport van CE Delft in de hand startte financieel directeur Eric Hisken met het invoeren van de data in Smarttrackers. Deze data wordt sindsdien elk kwartaal bijgewerkt om de voortgang te monitoren. Met het systeem up-and-running kwam de volgende vraag ‘wat betekent het om klimaatneutraal te worden?’. Dus ging IG Design Group in zee met de Climate Neutral Group. Deze adviesgroep helpt organisaties hun CO2-uitstoot te verminderen en indien gewenst te compenseren. Organisaties die inzicht hebben in de eigen CO2-uitstoot en aantoonbaar reduceren en compenseren, komen in aanmerking voor het keurmerk ‘Climate Neutral Certified’.
Duurzame cadeauverpakkingen: plasticvrij en klimaatneutraal
Eric Hisken: “Smarttrackers geeft ons inzicht in onze CO2-uitstoot, waar we kunnen reduceren en wat er overblijft om te compenseren. We gebruiken daarnaast een aantal Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties als kompas én we hebben in een reductieplan concreet vastgelegd wat we nog meer gaan doen.”
Joost Bogers vult aan: “Als je het hebt over klimaatneutraal dan kom je al gauw uit op plasticvrij. En dat is dan ook precies waar we naar toe werken. Sterker nog: de eerste rolletjes duurzame cadeauverpakkingen zonder krimpfolie komen al van de band af. Dankzij een co-ontwikkeling met andere partijen hebben deze folie-loze rollen cadeaupapier onder de naam Smartwrap, een slim en makkelijk verwijderbaar etiket, dat de rol bij elkaar houdt. Komende jaren zorgen we dat al onze rolletjes op deze wijze worden geleverd. Verder willen we op termijn duurzaamheidswinst behalen door minder te importeren en meer zelf te produceren. Alles bij elkaar – de tool voor het inzicht, de reductieplannen en de compensatie – leverde ons dit jaar het keurmerk ‘Climate Neutral Certified’ op”, vertelt de algemeen directeur enthousiast en trots.
Duurzaamheid door de hele organisatie heen
Met al deze doelen, tools en certificaten op een rij heeft IG Design Group het behoorlijk goed georganiseerd. “Dit slaagt alleen als het breed in de organisatie wordt gedragen”, benadrukt Eric Hisken. “Ons volledige MT trekt deelprojecten en formeert werkgroepen. Mijn tip: neem als organisatie de tijd om het goed in te regelen en iedereen erbij te betrekken. Ook de controller, die veelal zicht heeft op de materiaalstromen en beschikbare informatie bij afdelingen. Tegelijk zal die controller hulp nodig hebben van diezelfde afdelingen. Ja, het vergt een investering in tijd en geld, maar kijk vooral naar wat het oplevert.”
“Wil je het tot een succes maken, huur dan ook externe duurzaamheidsexpertise in. Dat kan ervoor zorgen dat het doorloopt en niet stagneert, omdat je het risico loopt dat de waan van de dag het wint van de langere termijn. Voor ons was dit geen issue. Duurzaam willen zijn en duurzame cadeauverpakkingen willen produceren en importeren zit in de haarvaten van ons bedrijf. Dát is onze drijfveer, maar uiteindelijk drukt het ook je kosten en is het commercieel gezien interessant. In aanbestedingen zie je het steeds vaker als eis en zowel retail klanten als consumenten verlangen dat je aantoonbaar duurzaam bent. Kortom, je versterkt je concurrentiepositie.”
Duurzame branche met Smarttrackers
Als bestuurslid bij brancheorganisatie Kartoflex kijkt Eric Hisken graag wel wat breder dan de eigen werkpraktijk. “Als alle aangesloten leden met Smarttrackers gaan werken, dan kun je iets zinnigs zeggen over de duurzaamheid van de branche als geheel. Uiteindelijk hebben we daar allemaal, people én planet, voordeel bij. Informeer bij Kartoflex hoe we je hierbij helpen, als lid sta je er niet alleen voor”, besluit Eric Hisken.