Duurzaamheid bij Geostick

Vanuit de eigen organisatie werken aan brede, duurzame impact

Suzanne en Mathijs van GeostickDrukwerk, zoals op etiketten en verpakkingen, kleurt ons dagelijks leven en voorziet bovenal in essentiële informatie. Geostick is als zelfklevende-etikettendrukker een pionier op het gebied van duurzaamheid. Die duurzaamheid zit in het dna van de organisatie; van gebouw tot reststroom en van proces tot mens. KAMVV-manager Mathijs Hendriks en duurzaamheidsmanager Suzanne Gooding geven ons een kijkje binnen het innovatieve bedrijf. Samen vormen ze een krachtig duo dat duurzaamheid tot de kern van Geostick’s strategie heeft gemaakt.

Geostick, een ware pionier op het gebied van zelfklevende etiketten, viert dit jaar haar 100-jarig bestaan en is in al die jaren uitgegroeid tot een bedrijf met vestigingen in Uithoorn, Rotterdam en Heumen. De drukkerij heeft een omzet van 70 miljoen euro en een productiecapaciteit van 33 miljoen vierkante meter aan materiaal. Naast etiketten, flexibele verpakkingen en printoplossingen, legt Geostick ook de nadruk op de impact die zij als productiebedrijf maakt op mens, milieu en maatschappij.

Van kleine stappen naar brede impact

Suzanne en Mathijs zijn op een missie om vanuit de organisatie bij te kunnen dragen aan een betere wereld. Begin bij jezelf, betrek je klanten en werk samen met zoveel mogelijk partijen om een steeds bredere, duurzame impact te maken. Die weg naar duurzaamheid begon destijds met kleine, interne aanpassingen, zoals afval scheiden. Duurzaam afvalbeheer is een belangrijk speerpunt. Geostick heeft vandaag de dag maar liefst 14 verschillende inzamelstromen geïmplementeerd. Een mooi voorbeeld daarvan is de AGF-stroom uit de eigen keuken en kantoren: “Het AGF-afval composteren we in eigen huis. Deze compost schenken we vervolgens gratis aan stichtingen en verenigingen en natuurlijk onze eigen medewerkers”, vertelt Suzanne. Deze aanpak sluit aan bij de bredere visie van Geostick om een positieve impact te maken: ook maatschappelijke verantwoordelijkheid en de gezondheid van medewerkers horen daar bij.

‘Wat vandaag niet kan, kan morgen misschien wel’

Recyclingstromen

Een ander voorbeeld van een recyclestroom betreft de achterkant van de etiketten: backing genaamd. Suzanne: “In ons proces wordt de backing direct afgevoerd om zo als schone reststroom weer terug te leveren aan papierfabrieken.” Dergelijke stromen zijn door papierfabrieken lastiger te verwerken als het tussen allerlei andere papiersoorten is gemengd. Een schone, enkele stroom zorgt dat het wel te verwerken is. Volgens Suzanne blijft het belangrijk ontwikkelingen te volgen. “Wat vandaag niet recyclebaar is, kan morgen veranderen door nieuwe technieken. Recyclebedrijven worden steeds slimmer en efficiënter in het scheiden van materialen. Blijf daarom openstaan voor deze veranderingen en blijf proactief op zoek gaan naar nieuwe oplossingen.”

Bij Geostick zit duurzaamheid in allerlei facetten van de organisatie ingebakken. De nieuwste productielocatie in Uithoorn heeft bijvoorbeeld niet voor niets een Breeam-certificering, omdat het op allerlei manieren innovatieve, duurzame technieken toepaste. De meest zichtbare en voor de hand liggende duurzame stap is het benutten van zonne-energie. “Onze zonnepanelen leveren een miljoen kWh per jaar op en dat zorgt voor een besparing van 640.000 kg CO2”, legt Mathijs uit. “Maar op zon- en feestdagen, wanneer de productie stilligt, genereren we meer stroom dan we kunnen gebruiken, wat leidt tot overbelasting van het net.” Voor deze uitdaging wil Geostick onderzoeken of samenwerken met andere bedrijven kan zorgen voor een betere verdeling van de energie.

Samenwerking is het kernwoord

Samenwerking is wat Mathijs en Suzanne betreft sowieso het kernwoord. Zij zien Geostick hierin graag een voortrekkersrol nemen. Mathijs legt uit: “PPWR, CSRD en EUDR betreft regelgeving omtrent duurzaamheid. Het roept bij onze klanten vaak nog veel vragen op. We zorgen ervoor dat we onze klanten kunnen adviseren en meenemen, zodat ze voldoen aan de regelgeving. Dit biedt kansen voor duurzame ontwikkelingen en dat sluit weer helemaal aan bij onze visie om met elkaar te werken aan een brede, positieve impact.”

Duurzaamheid biedt economische voordelen en kansen voor innovatie. “Zelfs als je puur economisch gedreven bent, is het goed om duurzaamheid te omarmen”, zegt Suzanne. “Het levert je namelijk toegevoegde waarde voor de toekomst op en dat zal je uiteindelijk economisch voordeel opleveren.” Zij is wel van mening dat het begint bij een sterke interne cultuur die duurzaamheid ondersteunt. “Als je het voordeel niet ziet, sta je er niet voldoende voor open”, benadrukt Suzanne. Daarnaast werken keurmerken en certificaten ondersteunend en richtinggevend bij de weg naar duurzaamheid. Geostick beschikt inmiddels over een scala aan keurmerken en certificaten: van Breaam tot FSC® en van ISO tot Ecovadis. “Deze certificaten bieden niet alleen een raamwerk, maar zorgen er ook voor dat je als organisatie steeds opnieuw door een andere bril naar je eigen processen kijkt en uitgedaagd wordt om nieuwe stappen te zetten. Zo zitten we met de ISO 26000 nu op trede 2 en willen we eind 2025 graag trede 3 bereikt hebben. We willen écht vooruit blijven gaan”, zegt Suzanne vastberaden. “Duurzaamheid moet je durven”, vult Mathijs treffend aan. “Laten we samenwerken om het beter te doen voor mens, milieu en maatschappij.”

Papier & Karton

30 mei, 2024

Verder lezen

Lege wc rol

Klokhuis over wc-papier: ‘Ben je vouwer of propper?’

24 oktober, 2022

Millvision aan de wieg van menig nieuw papiersoort

Leon Joore van Millvision over het benutten van reststoffen om deze in te zetten als grondstof voor bijvoorbeeld papier en karton.

31 mei, 2022

Knutseldoeboek: Eerst knutselen, dan spelen!

9 december, 2021

Logo Papier & Karton diapositief PNG