Jaaroverzicht 2023

2023 was een goed gevuld jaar voor het Informatiecentrum Papier & Karton: strategiesessies, een scholierencampagne, een ketenaanpak en natuurlijk het ophalen van inspirerende verhalen over innovatieve, duurzame voorbeelden binnen de sector. In dit jaaroverzicht zetten we de diverse activiteiten op een rijtje. 

tekst propositie

Strategie 2023-2025 IPK

2023 startte met strategiesessies. Waar staan we, wat zijn sterke en zwakke punten, waar liggen kansen en bedreigingen en vooral hoe kunnen we als IPK méér impact maken? De strategische richting die hieruit voortvloeide, was die van het vinden en binden van ketenpartners, want met elkaar kunnen we zoveel meer! Het IPK is de enige partij die namens, met en voor de hele keten het duurzame verhaal van papier en karton in de breedste zin uitdraagt, maar daarvoor hebben we wel de ketenpartijen nodig. Daar zit de kennis en daar vinden de duurzame voorbeelden in de praktijk plaats. 

Strategie bepalen

Ketenplan: vinden & binden partners

In 2023 lag de focus op het vinden & binden van ketenpartijen. Het doel: met vereende krachten het duurzame verhaal van papier en karton uitdragen, want samen kun je zoveel meer! 

Om die ketenpartijen te faciliteren en tegelijk te laten ervaren en zien wat het IPK voor partners betekent, zijn er verschillende activiteiten in gang gezet die we hieronder bespreken. 

 

keten header
partner logo informatiecentrum papier & karton
Deel voorpagina special
partner en de keten
Adv circulaire economie 264x390_
  • JULI- Stopperadvertenties voor uitgevers van diverse print en online media. 
  • SEPT – Lancering logo Partner Papierenkarton.nl
  • OKT – Themamiddag Karton i.s.m. branchevereniging NVGP
  • OKT – Special  Duurzaamheid Papier & Karton die via de huis-aan-huisbladen van EM. de Jong bij ca. 3 miljoen huishoudens op de mat is gevallen. We ontvingen maar liefst 15.000 mails met de oplossing van de puzzel in de special. 
  • NOV – Ontwikkeling van de Partner-worden-pagina. Hier leggen we kort en bondig uit wat we met elkaar willen realiseren en wat een partnership met het IPK oplevert. 
  • DEC – De kracht van samenwerking en de grootte van de keten visueel vormgegeven in een infographic
  • DEC – Filmopnamen voor de video ‘De kracht van samenwerking’

De diverse middelen, zoals stoppers en video’s, zijn in onze Mediakit te vinden. 

Scholieren van nu zijn collega's van de toekomst!

Omdat we nu eenmaal een prachtig digitaal lespakket hebben en vorig jaar een mooie folder en poster hebben ontwikkeld, wilden we dit jaar wederom basisscholen hierop wijzen. In november 2023 verstuurden we de 6.000 basisscholen in ons bestand een persoonlijke brief waarin we hen weer informeerden over onze lesmiddelen. 

Ons digitale lespakket hebben we ook ondergebracht op een landingspagina bij de Portalengroep. Via hun nieuwsbrief lieten we 25.000 leerkrachten weten dat ze via dat portaal nu ook voor themalessen over papier en karton kunnen kiezen. 

lespakket

Het Informatiecentrum Papier & Karton in de media:

In de podcast Alledaagse vragen vertelden we waarom papier duurzaam is.
Op het platform van DDMA kregen we in een van de drieluik-artikelen het woord.
PrintMediaNieuws schreef een artikel over het informatiecentrum.
In Inforegio kregen we gratis redactieruimte aangeboden om ons verhaal te doen.

2023 in kengetallen

1.700 volgers

op LinkedIn

110.273 weergaven

op LinkedIn

2.613 likes

op LinkedIn

183 reposts

op Linkedin

25 pakketten

met lesmateriaal verstuurd

29 kennisvragen

via het contactformulier

800 abonnees

op de nieuwsbrief

10 nieuwsbrieven

naar abonnees

new

De wereld van papier & karton

De wereld van papier en karton leer je alleen kennen door erop uit te gaan. De keten is enorm omvangrijk, zoveel partijen die een bijdrage leveren aan het mooie duurzame papier en karton. Zo schreven we onder andere over: 

Organisatie

6 bestuursleden

4 bestuurs-vergaderingen

6 partner-organisaties

Blik op de toekomst

De plannen die we in 2023 in gang hebben gezet, lopen nog door in 2024. Zo ontwikkelden we eind 2023 een video over de kracht van ketensamenwerking en een LinkedIn advertentiecampagne om ketenpartijen te bereiken. Het vinden en binden van partners gaat in 2024 onverminderd door. 

Naast dat het lespakket voor basisschoolleerlingen via digitale communicatie blijvend onder de aandacht wordt gebracht, worden ook eerste stappen gezet voor een themales voor de middelbare school. 

Logo Papier & Karton diapositief PNG