Jaaroverzicht 2022
In het staartje van de coronapandemie ging het Informatiecentrum Papier & Karton (hierna: IPK) in juli 2021 van start met de indiensttreding van een vaste medewerker. Na een inwerkperiode, de nodige kennismakingen en het bepalen van de focus, werd in 2022 volledig ‘gedraaid’. In dit jaaroverzicht is te lezen welke hoofdactiviteiten zijn ondernomen.
Nieuw jaar, nieuwe start
Het jaar 2022 begon voor het IPK met de lancering van een nieuwe huisstijl en een nieuwe website. Het frisse logo en de zachte kleuren passen bij hoe we willen communiceren. Op positieve en enthousiaste wijze willen we informeren en inspireren over de duurzame aspecten van papier en karton. Het beeldmerk beeldt zowel een blaadje als een vel papier uit en symboliseert zo de kringloop van papier.
Papier en karton in de klas
In 2022 bestond de focusdoelgroep uit scholieren. Het doel: papier en karton naar de klas brengen. Het digitale lespakket dat een aantal jaar eerder was ontwikkeld, vormde het middelpunt van een grootscheepse campagne voor 6.250 basisscholen in Nederland. De campagne werd mogelijk gemaakt door subsidie van het ASF goede doelen fonds.
De campagne bestond uit onderstaande onderdelen:
De boer op om de duurzame verhalen met de buitenwereld te delen
In mei was het IPK met een informatietafel en een ansichtkaartenset aanwezig tijdens het Future Fibre Festival van de VNP.
In juni mocht het IPK een presentatie geven aan KVGO-leden over het positioneren van duurzaamheid. Met behulp van onze eigen contentstrategie lieten we zien hoe wij dit in de praktijk brengen. Belangrijkste les: onbekend maakt onbemind: laat zien welke duurzame stappen je zet!
Van alle kennismakingen en rondleidingen – waarvan er vrijwel elke maand wel één plaatsvindt – volgt een verslag op de site om anderen te informeren en inspireren. Zo laten we zien wat voor mooie bedrijven en initiatieven er binnen de keten zijn.
2022 in kengetallen
2339 likes
op LinkedIn
850 abonnees
op de nieuwsbrief
600 volgers
op LinkedIn
365 posts
op LinkedIn
345 likes
op Instagram
124 reposts
op Linkedin
101 nieuwsitems
op de site
100 volgers
op Instagram
88 comments
op Linkedin
63 posts
op Instagram
10 nieuwsbrieven
naar abonnees
10 winacties
op Instagram
Onderzoek kennisdeling in de keten
In november 2022 startten vier communicatiestudenten van Hogeschool Utrecht aan een onderzoek naar kennisdeling binnen de keten. Ze voerden diepte-interviews en zetten een enquête uit onder de achterban van de drie partners: KVGO, PRN en VNP. In januari 2023 verwerken zij deze resultaten tot een advies over hoe het IPK kennisdeling binnen de keten kan stimuleren.
Organisatie
6 bestuursleden
4 vergaderingen
3 partners
1 associated partner
1 nieuw bestuurslid
1 aftredend bestuurslid
Blik op de toekomst
2023 staat in het teken van de keten. Met onder andere de onderzoeksresultaten van de communicatiestudenten van Hogeschool Utrecht gaat het bestuur in strategiesessies aan de slag met een toekomstvisie en een strategisch implementatieplan. De inzet is om (nog) meer partijen binnen de keten te bereiken en te binden om zo als slagvaardig informatiecentrum de toekomst in te kunnen gaan.