Door Sanne Walraven
De aarde warmt ongekend snel op. Grondstoffen worden steeds schaarser en door ontbossing neemt de biodiversiteit af, met grote gevolgen voor onze toekomst. De veranderingen gaan steeds sneller en de tijd raakt op. Het is dus tijd voor actie. De Mediafederatie en de daarbij aangesloten brancheorganisaties GAU, MEVW en MMA zetten zich in om de mediabranche te verduurzamen.
Het doel van de Mediafederatie is om bij te dragen aan het beperken van de opwarming van de aarde tot 1,5 °C, zoals afgesproken in het Klimaatverdrag van Parijs. We willen daarom zo snel mogelijk (en uiterlijk in 2050) een CO2-uitstootniveau van netto nul bereiken. De brancheorganisaties van de Mediafederatie zien het als hun verantwoordelijkheid om gezamenlijk een positieve verandering teweeg te brengen door de impact op het milieu te verkleinen en de manier van werken te veranderen. Daarom hebben we het Handvest Duurzaam Publiceren opgezet. We nodigen iedereen in de Nederlandse uitgeefbranche uit om samen met ons deze uitdaging aan te gaan.
Handvest
Met het ondertekenen van het Handvest beloven organisaties om actie te ondernemen om klimaatverandering tegen te gaan, door meetbare doelen te stellen en hier transparant over te communiceren. Ook beschermen ze de natuur en biodiversiteit, door duurzame materialen zoals gecertificeerd of gerecycled papier te gebruiken. Ook werken organisaties samen om kennis en kunde te delen en te verspreiden. Een aantal uitgeverijen heeft het Handvest al ondertekend, zoals Blossom Books, Noordhoff, Blink, HarperCollins Holland, Singel uitgeverijen, ThiemeMeulenhoff, Maven Publishing, Springer Nature, Uitgeverij Deviant, Studyflow, Syntax Media en Elsevier. Zowel grote spelers als kleine ondernemingen: voor iedereen is het relevant om te verduurzamen.
Uitgevers over het Handvest:
“In mijn ogen ben je het als ondernemer verplicht om bewust te zijn van de impact van jouw bedrijf op het milieu – en die waar mogelijk zoveel mogelijk beperken. Wij zijn al geruime tijd bezig met een zo duurzaam mogelijk beleid, maar door het ondertekenen van het manifest verplicht ik mezelf ertoe om onze aanpak te blijven verbeteren en nieuwe mogelijkheden te onderzoeken. Daarnaast is het ook mooi om anderen te kunnen laten zien dat duurzaamheid voor ons echt een agendapunt is.” – Myrthe Spiteri – Directeur/eigenaar Blossom Books
“Duurzaamheid is het bepalende thema van het heden en de toekomst. Het gaat ons allemaal aan en wij voelen ons bij ThiemeMeulenhoff verantwoordelijk om actie te ondernemen en voor de leermiddelen en diensten die wij aanbieden duurzame keuzes te maken.” – Ludo Stroobants – Directeur ThiemeMeulenhoff
Checklist
Om uitgeverijen te helpen direct aan de slag te gaan met verduurzamen, hebben we ook de Checklist Duurzamer Uitgeven ontwikkeld, die vrij beschikbaar is op ons kennisplatform www.duurzaampubliceren.nl. Uitgevers kunnen direct aan de slag met praktische tips, zoals het gebruik van gecertificeerd papier of lager grams papier. Of denk er bijvoorbeeld aan het boekformaat aan te passen aan het formaat van de drukpers en de gekozen papiersoort, om zo snijverlies te voorkomen. Daarnaast staan er ook veel tips in om het kantoor te verduurzamen en met de keten aan de slag te gaan om samen tot een duurzamer proces te komen. Kortom, genoeg te doen dus!
Sanne Walraven is projectleider duurzaamheid voor brancheverenigingen GAU en MEVW; lidorganisaties van de Mediafederatie. Voor uitgeverij- en mediabedrijven vormt de Mediafederatie een platform voor kennisdeling en innovatie. De Mediafederatie is associated partner van het Informatiecentrum Papier & Karton.