Het vertrouwen in traditionele nieuwsmedia is in het afgelopen jaar significant toegenomen. Dat blijkt uit de nieuwe rapportage van GfK Trends in digitale media (december 2022). Bovendien blijken Nederlanders geïnteresseerd in lokaal nieuws, zo toont onderzoek van het Commissariaat voor de Media aan (september 2022). Het GfK-onderzoek bevestigt dit: bij alle mediumtypen nam het vertrouwen toe, maar huis-aan-huisbladen hebben het afgelopen jaar een sprong gemaakt en scoren nu een ruime voldoende (6,4).
Traditionele nieuwsmedia
Volgens het Commissariaat voor de Media zijn de drie meest gebruikte informatiebronnen huis-aan-huisbladen, regionale dagbladen en regionale publieke omroepen. Het onderzoek van GfK toont dat de belangstelling voor traditionele nieuwsmedia zoals tv, radio en dagbladen is toegenomen. Gemiddeld beoordelen de Nederlandse burgers (13+) het vertrouwen in deze nieuwsmedia met een 7,1.
Nieuwssites en -apps hebben inmiddels bij de gevestigde nieuwsmedia aangehaakt. Ruim 5 op 6 Nederlanders vertrouwen het nieuws via deze digitale kanalen meldt GfK. Het Commissariaat voor de Media ondervond dat ouderen een voorkeur hebben voor een gratis of betaalde papieren krant en jongeren voor digitale kanalen, zoals social media.
Special Duurzaamheid Papier & Karton
Dit artikel verscheen in onze special Duurzaamheid Papier & Karton dat in de maand oktober (2023) in huis-aan-huisbladen door heel Nederland is opgenomen. Werk je als organisatie ook met papier en karton en wil met behulp van wetenswaardigheden en feiten bijdragen aan bewustwording over papier en karton? Overweeg dan eens een partnership met stichting Informatiecentrum Papier & Karton.