In de strijd tegen plasticvervuiling experimenteren levensmiddelenproducenten steeds meer met duurzame verpakkingen. Maar wanneer is een verpakking werkelijk duurzaam? En leidt de nieuwe verpakking niet vaker tot het weggooien van voedsel? Lastige vragen, weet Esther Hogeveen, projectleider bij Wageningen University & Research. Een nieuwe tool geeft antwoorden over de duurzaamheid van een verpakking.
Levensmiddelenproducenten krijgen steeds meer interesse in verpakkingen van duurzame materialen. Veel fabrikanten ontwikkelen die zelf, in overleg met leveranciers en ook op vraag van hun klanten, de supermarkten. Voor complexe vragen over duurzame verpakkingen kloppen ze aan bij Esther Hogeveen en haar collega-onderzoekers bij Wageningen Food & Biobased Research. In het project Verpakken vs. Verliezen rekent Hogeveen verschillende keuzes door op vraag van bedrijven. Dan wordt duidelijk dat voor het kiezen van de meest duurzame verpakking een heel scala aan afwegingen nodig is. De reductie in CO₂-uitstoot is een factor die meestal al in dit soort afwegingen werd meegenomen, maar vaak nemen producenten de impact van de verpakking op de houdbaarheid en dus mogelijke voedselverliezen niet mee. En ook indicatoren, zoals voor zwerfafval en circulariteit, kunnen een reden zijn om een alternatief te kiezen. Het totaal aan factoren is dus interessant als je tot de meest duurzame verpakking voor voedsel wilt komen.