Elke maand komt iemand anders uit de sector aan het woord die in de kettingbrief antwoorden geeft op een aantal vragen. Wie dat de volgende keer is, dat bepaalt de schrijver onderaan deze brief.
Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Emiel Mullaert, packaging specialist bij Keter in Rijen. Keter is producent van kunststof spuitgietproducten voor zowel binnen als buiten. Denk hierbij aan kunststof bewaarbakjes (Curver) of kattenbakken. Maar ook aan regentonnen, tuinhuisjes en tuinmeubilair
Op de locatie in Rijen produceren we kunststof tuinmeubelen. Deze producten moeten uiteraard goed verpakt worden zodat het product onbeschadigd bij de klant en uiteindelijk de consument aankomt. Mijn focus als packaging specialist ligt hierbij op kwaliteit/bescherming van het product in combinatie met een efficiënte verzending. Dit geldt voor nieuwe productintroducties, maar ik kijk ook constant naar wat er in de markt gebeurt en/of we de verpakkingen van ons huidige assortiment producten kunnen verbeteren. Een groot deel van onze verpakkingen bestaan uit papier en karton, een overig (kleiner) deel uit kunststof verpakkingsmateriaal zoals EPS of kunststof folies.
Wat vind je zo mooi aan het werken binnen deze sector?
Verpakkingen zijn nog steeds een onderschat onderdeel van het product. Daarnaast kun je met de verpakking op verschillende manieren met het product ‘spelen’. Ik vind het als packaging specialist interessant om te laten zien wat de invloed van een keuze voor een bepaald verpakkingsmateriaal is en dat er mede daarop een bepaalde strategie wordt gekozen. Golfkarton als verpakkingsmateriaal is uitermate geschikt voor ons. We proberen bij Keter dit materiaal daarom ook zoveel mogelijk in te zetten en we merken dat onze klanten meer en meer gaan eisen dat we van papier en karton gebruik maken in plaats van bijvoorbeeld kunststof verpakkingsmateriaal. Hoewel dit soms ook een imagokwestie is, proberen we hier wel aan te voldoen.
Verpakkingen zijn nog steeds een onderschat onderdeel van het product
De veelzijdigheid van de functies van verpakkingen spreekt me erg aan. In eerste instantie moet een verpakking beschermen maar daarnaast kun je ermee informeren, presenteren, producten samenvoegen, opslaan. Elk materiaal heeft zijn eigen voor- en nadeel en zo zijn er tal van opties om tot de perfecte verpakking voor een bepaald product te komen.
Wat houdt jullie momenteel vooral bezig?
De nog steeds groeiende markt van e-commerce is erg belangrijk voor ons maar tegelijkertijd brengt het ook een hoop uitdagingen met zich mee. Een pakket wat via e-commerce wordt verstuurd, ondergaat een veel zwaardere transportweg dan wanneer je een product met gecontroleerd transport kan versturen. De verpakking moet daarop worden aangepast. Daarom hebben we bij Keter voor verschillende van onze producten uit ons assortiment een dubbele verpakking. Eén die de klant moet helpen te verleiden wanneer hij of zij het in de winkel ziet, en één die geschikt is om de klappen op te vangen tijdens een pakketverzending.
Een tweede, aanhoudende trend waar we mee te maken hebben is sustainability. Dat is een ruim begrip wat voor iedereen weer iets anders betekent. Wij streven ernaar om onze tuinmeubelen te produceren met een zo hoog mogelijk percentage gerecycleerd materiaal en dat geldt ook voor ons verpakkingsmateriaal. Dit wordt naast onze eigen visie ook gestimuleerd door onze klanten. Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat wij zoeken naar papier- en kartonoplossingen in plaats verpakkingsoplossingen in kunststof.
Wat wil je de sector meegeven?
Kijk niet altijd meteen naar wat iets kost op de korte termijn, maar kijk verder naar wat een bepaalde beslissing voor een materiaal de maatschappij kan opleveren op de lange termijn.
Aan wie stuur jij deze kettingbrief door?
Ik laat graag Raoul de Koning van Your Box Shop aan het woord.