Kartonnen broodclips, milieuvriendelijke concurrent

Door Wout Kommer

Het is iets dat makkelijk over het hoofd te zien is, maar ons toch al tijden dwars zit: op elk brood dat wij eten zit een klein stukje hard wit plastic dat onze broodzak hersluitbaar moet maken. Dit broodclipje is een onschuldig ding zou je zeggen, immers, het clipje is behoorlijk klein en weegt maar weinig. Bovendien: je kan ‘m opnieuw gebruiken, toch?

Maar als je bedenkt dat we gemiddeld 97 broden per persoon per jaar eten dan wordt dit ineens een heel ander verhaal. Dan blijkt dat al die clipjes samen toch optellen tot een behoorlijke berg plastic! En dan hebben we het nog niet eens gehad over de plastic zakken appels of peren die bij de supermarkten in de schappen liggen.

Dat moet toch anders kunnen, zou je zeggen?

kartonnen broodclipjeInderdaad! Dit plastic onding heeft sinds kort een nieuwe en milieuvriendelijke concurrent: het kartonnen broodclipje. Dit kartonnen broodclipje kan eigenlijk hetzelfde als zijn plastic evenknie. Zo is hij meerdere keren te gebruiken, kan hij tegen een plonsje water en blijft hij intact als je de broden invriest. Voor de bakkers zijn de nieuwe clipjes makkelijk te introduceren in hun verpakkingsproces met de bijbehorende machines.

Platform kartonnen broodclipje 

Om de plastic broodclipjes zo snel mogelijk de wereld uit te helpen vonden we als KarTent al snel een partner in de Happy Activist (Matthijs). Hij was net zo gefrustreerd over de clipjes als wij, en daarbovenop heeft hij ook nog eens een groot bereik. Met zijn posts op Instagram en LinkedIn weet hij doorgaans honderdduizenden mensen aan te zetten tot actie, wat dit voor de kartonnen broodclipjes een ideaal lanceerplatform maakte. Matthijs had ook al snel een passende naam voor deze lancering: ‘Operatie Broodclipje’: een combinatie van een ontzettend klein ding (broodclipje) en een actie van epische proporties. Het idee was om gratis samplesetjes weg te geven aan enthousiastelingen, die daarmee hun bakker konden overhalen om over te stappen op de kartonnen variant van het broodclipje. Zo zouden we niet alleen ons eigen netwerk, maar ook de bakkers van Nederland snel kunnen bereiken.

Operatie ‘Broodclipje’ groot succes 

Met een smartphone in de hand werden een paar snelle shots geschoten, de speciale webpagina operatiebroodclipje.nl werd opgetuigd en een groot aantal sample kitjes werd voorbereid. Eenmaal klaar voor lancering werd het startschot gegeven door de Happy Activist, en daar gingen onze KarTent broodclips. Binnen de kortste keren waren we door de sample sets heen. Uiteindelijk hebben we zo’n 500 sample setjes van 10 clipjes per stuk verstuurd. 

Het aantal reacties was overweldigend: variërend van ‘slimmeriken’ die ons vertelden dat we de broodzak ook met een knoop dicht konden doen tot enthousiastelingen die wel 10 kitjes wilden bestellen om alle bakkers in de stad langs te gaan. Er is soms nog wat aarzeling bij de industriële bakkers: Zij zullen om de kartonnen broodclipjes te gebruiken een nieuw machinepark moeten aanschaffen, en dat is een investering die nog niet veel bakkers bereid zijn om te doen. We zien gelukkig ook dat steeds meer bakkers overgaan tot een grotere bestelling. Inmiddels hebben we al zo’n 400.000 clipjes verkocht aan bakkerijen door het hele land.

Om te zorgen dat ook de grote fabrieksbakkers overstag gaan en kartonnen broodclipjes de norm worden is er nog wel behoorlijk wat werk te verzetten. Hopelijk slaat het succes bij de kleine bakkers over naar de fabrieken: zo kunnen we elk jaar duizenden kilo’s plastic besparen en helpen we die plastic berg te verminderen. 

Wout Kommer is co-founder & creative director bij KarTent

Lees ook eens dit artikel over KarTent

Wout - KarTent

27 februari, 2023

Verder lezen

Zelf papier maken? Zo doe je dat!

4 juli, 2022

Scholencampagne Informatiecentrum Papier & Karton

Basisscholen ontvangen een gepersonaliseerde schoolkrant met daarin allerlei wetenswaardigheden over papier en karton.

15 juni, 2022

recycling containers

PPWR: je zou erom lachen als het niet om te huilen was

Gerard Nijssen, penningmeester IPK en voorzitter van FNOI, in zijn blog over circulairiteit, einde-afval-criteria en de PPWR.

15 februari, 2024

Logo Papier & Karton diapositief PNG