Brochure Mythen & Feiten

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

Duurzame verpakkingen voor lagere milieu-impact

Het verduurzamen van verpakkingen gaat volgens 84% van de Nederlanders helpen in de strijd tegen klimaatverandering. Een meerderheid is dan ook geneigd om producten te kopen die verpakt zijn in hernieuwbare of plantaardige verpakkingen. 63% van de Nederlanders vindt dat bedrijven voor deze duurzame verpakkingen moeten zorgen. Voor veel van de consumenten geldt op dit moment nog dat zij niet weten welke verpakkingen het meest duurzaam zijn, omdat kennis over de milieu-impact van verpakkingen ontbreekt. Het zijn de belangrijkste conclusies uit onderzoek van Tetra Pak onder 1000 Nederlandse consumenten naar de aanpak van klimaatverandering en de rol die verpakkingen daarbij kunnen spelen. Tetra Pak is wereldwijd actief op het gebied van voedselverwerking en verpakkingsoplossingen.

Nederlanders verwachten dat er steeds meer verpakkingen uit hernieuwbare, plantaardige materialen en gerecycled materiaal zullen bestaan.

Een meerderheid van de Nederlanders denkt dat het verduurzamen van verpakkingen kan helpen in de strijd tegen klimaatverandering. Verpakkingen mogen daarbij echter niet aan kwaliteit of betaalbaarheid inboeten: 62% van de Nederlanders vindt kwaliteit belangrijker dan milieu-impact en 53% hecht meer aan prijs. Wel zegt een meerderheid (57%) bereid te zijn meer te betalen voor een product met minder milieu-impact. Nederlanders verwachten dat er steeds meer verpakkingen uit hernieuwbare, plantaardige materialen en gerecycled materiaal zullen bestaan. Een meerderheid (58%) van de Nederlanders zegt ook dat ze minder zouden verspillen als verpakkingen kleiner waren of beter afgestemd op hun consumptie.

Slechts 4 op de 10 Nederlanders weten dat karton als verpakkingsmateriaal de kleinste CO2-voetafdruk heeft.

Ondanks het feit dat Nederlanders denken dat het verduurzamen van verpakkingen helpt tegen klimaatverandering ontbreekt de kennis over de milieu-impact van verschillende soorten verpakkingen. Zo weten slechts 4 op de 10 Nederlanders dat karton als verpakkingsmateriaal de kleinste CO2-voetafdruk heeft. Een meerderheid van de Nederlanders vindt ook dat er meer informatie op verpakkingen zou moeten staan over de milieu-impact van de verpakking en het product zelf.

Duurzame verpakkingen verantwoordelijkheid bedrijven

Bedrijven hebben volgens een meerderheid (63%) van de Nederlanders de verantwoordelijkheid om voor duurzame verpakkingen te zorgen. Ook verwacht een grote meerderheid van de Nederlanders (92%) dat verpakkingen uit gerecycled materiaal steeds belangrijker zullen worden.

Frank Vandewal, Sustainability Director Tetra Pak: “Tetra Pak heeft de nadrukkelijke ambitie om recycling verder te laten groeien en ondersteunt alle maatregelen die de overheid wil nemen om inzameling en recycling verder te vergroten. We staan dan ook open voor elke vorm van dialoog en samenwerking die bijdraagt aan verbetering van het huidige systeem. Ook waar het gaat om informatie over de milieu-impact op verpakkingen. Het is belangrijk dat consumenten een bewuste keuze kunnen maken bij het aanschaffen van verpakkingen. Naast het stimuleren van consumenten om verpakkingen in te zamelen en te recyclen moeten we verder denken en verder gaan. Zo is het ook van cruciaal belang om hernieuwbare en duurzaam geproduceerde materialen te gebruiken met een lage CO2-impact. We zijn ons bewust van onze rol en impact en zetten dan ook belangrijke stappen in onze weg naar verduurzaming.”

Over het onderzoek

Het online onderzoek is uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van Tetra Pak in september 2021 onder 1000 Nederlanders representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma.

Papier & Karton

7 december, 2021

Verder lezen

Bedden van karton voor Olympische sporters

Bedden van recyclebaar karton passen binnen het duurzaamheidsconcept van de Olympische Zomerspelen.

22 juni, 2021

Duurzame verpakkingen voor lagere milieu-impact

Het verduurzamen van verpakkingen gaat volgens 84% van de Nederlanders helpen in de strijd tegen klimaatverandering.

7 december, 2021

Scheidingswijzer papier en karton

Nieuwe Scheidingswijzer Papier en Karton stimuleert circulaire economie

De Scheidingswijzer Papier en Karton helpt bepalen welke producten wel en niet bij het oud papier mogen.

30 september, 2021