Uit een onderzoek van Two Sides blijkt dat het merendeel van de consumenten zelf wil kunnen kiezen tussen print of online. Zo kunnen ze zelf bepalen of ze de informatie van een organisatie online willen lezen of per post willen ontvangen.
Organisaties die alleen nog digitaal communiceren zouden wel eens de verbinding kunnen verliezen met een aantal groepen die niet vanzelfsprekend toegang hebben tot digitale kanalen: kwetsbare groepen, oudere mensen, een enkeling die zeer afgelegen woont en/of mensen met een laag inkomen. Maar ook vanuit privacy- en veiligheidsoverwegingen, denk aan datalekken en hacking, geven sommige consumenten de voorkeur aan print. Een andere reden waarom men niet volledig voor digitaal wil kiezen, kom voort uit gezondheidsoverwegingen. Digitale apparaten (46%) en te veel schermtijd (49%) kunnen volgens hen de gezondheid schaden.
Print én online
Uit het onderzoek blijkt dat als een als een consument door zijn huidige dienstverleners gedwongen zou worden om over te stappen op digitaal, 29% van hen overweegt over te stappen naar een alternatieve aanbieder. De discussie zou dan ook volgens Two Sides veel minder moeten gaan over wat beter is: print of digitaal. Beide zijn belangrijk en vullen elkaar aan. Het gaat erom dat de consument kan kiezen welke informatie deze kan ontvangen en op welke manier.
Lees ook: Perceptie versus realiteit