Folder Natuurlijk Papier & Karton

Logo Papier & Karton diapositief PNG
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Elke verpakking is uniek volgens verpakkingsontwerper Chico

De slimmigheid zat vooral in de simpelheid. Goed is niet altijd ingewikkeld

Elke maand komt iemand anders uit de sector aan het woord die in de KettingBrief antwoorden geeft op een aantal vragen. Wie dat de volgende keer is, dat bepaalt de schrijver onderaan deze brief.

Wie ben je en wat doe je?

Verpakkingsontwerper ChicoIk ben Chico Aertsen, 52 jaar, heb een zoon en een dochter. Ik ben altijd creatief bezig, thuis en op het werk. Ik ben verpakkingsontwerper bij Smurfit Kappa in Helmond. Daar verzorgen we industriële verpakkingen. Dit zijn vaak grote verpakkingen voor zware producten. Denk aan de verpakking voor boilers, fietsen, vrachtwagenruiten. Soms mag ik een verpakking ontwerpen voor een product dat alleen nog op papier bestaat. In een vroeg stadium mag ik dan meedenken over de verpakking die het beste bij dat product past. En soms heeft de klant het zelf al bedacht en krijg ik de vraag die verpakking te maken. Bij ieder ontwerp is het zaak de verpakking aan te passen aan het product, hoe het intern verwerkt wordt, welke reis het nog aflegt, hoe het weer uitgepakt kan worden.

Wat vind je zo mooi aan het werken binnen deze sector?

Smurfit Kappa is een goede werkgever; ik zit er niet voor niets al 24 jaar. En mijn werk als verpakkingsontwerper is erg afwisselend. Elke verpakking is namelijk uniek. De ene keer dient mijn ontwerp als buffer, de andere keer is het bedoeld om iets vast te zetten en soms wil een klant een verpakking die goed afsluit zonder dat er tape aan te pas komt of een verpakking die meerdere keren te gebruiken is. Het contact met klanten, het meedenken over slimme oplossingen en de diversiteit die hierdoor ontstaat, spreekt mij enorm aan.

Waar ben je trots op?

Dat we destijds zo’n jong bederijf als KarTent hebben kunnen helpen. Een tent van karton hadden niet veel mensen voor mogelijk gehouden en met elkaar kregen we het toch voor elkaar. De slimmigheid zat vooral in de simpelheid. Ik denk dat ik daar nog het meest trots op ben. Goed is niet altijd ingewikkeld. Je moet er alleen wel even opkomen.

Wij proberen zo veel mogelijk alleen in karton of papier gebaseerd te ontwerpen. Soms ontkom je er als verpakkingsontwerper niet aan om meerdere materialen toe te passen, zoals bij yoghurtbakken. Wat ik dan mooi vind is dat deze ontwerpen zo gemaakt zijn dat de consument deze makkelijk van elkaar kan scheiden om te recyclen.

Wat wil je de sector meegeven?

Blijf ‘out of the box’ denken; neem daar de tijd voor. Organiseer brainstormsessies, leg meerdere ontwerpen of ideeën naast elkaar, verdeel het probleem in verschillende topics. Je mag het zo gek mogelijk maken. Uiteindelijk komen daar hele goede dingen uit.

Aan wie stuur jij deze KettingBrief door?

Ik ben wel benieuwd hoe Emiel Mullaert, verpakkingsspecialis bij Keter, kijkt naar het gebruik en de toepassingen van papier en karton in de keten.

 

Chico Aertsen - Smurfit Kappa

10 mei, 2022

Verder lezen

XXL Papier – Groot, groter, grootst!

XXL Papier is een tentoonstelling in het Rijksmuseum van indrukwekkend grote werken uit eigen collectie.

28 juni, 2022

grafimedia in cijfers 2022 cover

Grafimedia in cijfers 2022

GOC en het A&O Fonds Grafimediabranche publiceren Grafimedia in cijfers 2022.

30 mei, 2023

Boek Duurzaam Uitgeven: verduurzaming printuitgaven

6 november, 2018

Logo Papier & Karton diapositief PNG