Boekenwinkels staan vol met boeken van verschillende uitgevers uit binnen- en buitenland. Om te voorkomen dat elke boekhandel met tig verschillende uitgeverijen moet schakelen en elke uitgeverij naar de vele verschillende boekhandels verzendingen stuurt, is het Centraal Boekhuis, kortweg CB, ontstaan. Een efficiënte én duurzame samenwerking tussen uitgeverijen en boekhandelaren waardoor boeken vanaf één centraal punt hun weg vinden naar de boekhandels en de uiteindelijke lezers.
In 1871 startte het Bestelhuis van den Nederlandschen Boekhandel. Via dit Bestelhuis was centrale opslag, verwerking en levering van boeken mogelijk. Deze logistieke oplossing voor de boekensector levert tot op de dag van vandaag nog steeds voordeel op voor alle partijen.
Footprint verkleinen
Commercieel directeur Mathijs Suidman: “Het CB stuurt jaarlijks 60 miljoen boeken richting diverse boekhandels. Als CB willen we beter kijken naar de totale impact hiervan, hier beleid op maken om zo structureel onze sustainable footprint te verkleinen. Ik denk dat we als CB altijd al het voortouw hebben genomen in het zetten van duurzame stappen. We pakken die rol graag.”
Boekenvoorraden omlaag
Papier en karton zijn materialen waar het CB veelvuldig mee werkt. Naast de boeken, gaat dat onder andere over verzenddozen en de helaas toch nog steeds vele retouren. Er worden in Nederland zo’n 3,5 miljoen boeken geprint die onverkocht retour gaan naar CB. In 2021 boog een groep studenten zich daarom over het vraagstuk om het aantal retouren verder terug te brengen. Een drastische – en spannende – oplossing is bijvoorbeeld om als CB geen retouren meer aannemen of meer in rekening brengen in verband met de belasting ervan op het milieu. Dat scheelt verzendmateriaal en transport, maar de boeken zijn nog steeds overtallig, tenzij ze alsnog bij lezers terecht komen. “Helaas is de oplossing soms niet zo eenvoudig als het lijkt”, licht Mathijs toe. “Met de Wet op de vaste boekenprijs mogen boekenwinkels niet stunten met prijzen. De enige duurzame oplossing om de footprint te verkleinen, is de voorraden omlaag brengen. Minder productie is minder materialen, minder opslag, minder afval, minder CO2. Daarom sturen we flink aan op on-demand. Op dit moment produceert het CB in eigen huis al zo’n 2 miljoen on demand boeken. Onze klanten kunnen voor zelfs één enkel boek kiezen die we binnen 24 uur leveren. Met deze duurzame samenwerking kunnen onverkoopbare boeken tot het verleden behoren.”
Stroom gelijk aan bijna 135 huishoudens
“We doen dus écht al het nodige. Maar onze wens is duurzaamheid veel meer beleidsmatig op te pakken en zo structureel onze footprint te verkleinen”, licht duurzaamheidcoördinator Erik de Vries toe. “Wat we bijvoorbeeld al structureel hebben aangepakt, is het elektriciteitsverbruik. In 2021 werden 1.696 zonnepanelen bevestigd aan de gevel en op het dak van ons nieuwste magazijn in Culemborg. Deze wekken genoeg stroom op voor ±135 huishoudens. En de overstap naar ledverlichting in een van onze magazijnen leidde al tot een CO₂-reductie van 22.549 kilogram. CO2-reductie, en met name ook fijnstofreductie, realiseerden we daarnaast door het gebruik van schonere motoren en het verminderen van het aantal kilometers door duurzame samenwerking met andere vervoerders en door slimmer te plannen. Dus ja, stappen zijn er zeker al gezet.”