Pilot NS & Metro: krant van vandaag is die van morgen

Metro en NS zijn een pilot gestart om de krant voor meer reizigers toegankelijk te maken. Reizigers worden tijdens een twee weken durende pilot op het traject Zwolle- Enschede gevraagd om ‘hun’ Metro na het lezen in rekjes in de trein terug te leggen. Op deze manier hebben andere reizigers later op de dag ook plezier van de krant.

Het is een fenomeen, de gratis krant in het Openbaar Vervoer. Tijdens het reizen op de hoogte worden gebracht van het laatste nieuws en achtergronden. Een mooie service van Metro en NS. Probleem is dat veel lezers de krant na gebruik meenemen of weggooien. Dat is zonde. Veel meer reizigers zouden de krant kunnen lezen. En daarmee kan de footprint per krant fors omlaag. Als de krant netjes wordt achtergelaten op de juiste plek, ziet de treincoupe er ook een stuk netter uit! Meer lezers van dezelfde krant is eveneens interessant voor de adverteerder in die krant.

Om het hergebruik van de krant te stimuleren zijn Metro en NS op maandag 4 juli 2016 een pilot gestart. Reizigers wordt gedurende twee weken op het traject Zwolle- Enschede onder meer door conducteurs gevraagd om ‘hun’ Metro na het lezen in de speciale rekjes in de trein terug te leggen. Geen vieze of verfomfaaide krant meer, die van de vloer van de trein moet worden geraapt. Voor de 'oude' lezer een kleine moeite en voor de volgende lezer een groot plezier! In de trein zijn op de rekjes die hiervoor beschikbaar zijn stickers geplakt waarmee duidelijk is dat het de plek is om de krant terug te leggen.

Door het meer optimale gebruik van de krant neemt de duurzaamheid daarvan toe. Voorop gesteld: de papieren krant is gemaakt van een hernieuwbare bron: de houtvezel. Voor het maken van een krant wordt papier gebruikt waarin al meerdere keren hergebruikte vezels zitten. Na gebruik van de krant is deze weer voedsel voor een nieuwe krant. De krant van vandaag is die van morgen. Met de pilot wordt de reiziger  betrokken bij de circulaire economie. Ook hij heeft daarin een rol: minderen, delen, hergebruiken en de keuze voor circulaire middelen, zoals papier. 

Treinreizen als zodanig is een duurzame keuze ten opzichte van autorijden en vliegen. Het maken, lezen en recyclen van de Metro is maar een zeer klein onderdeel van de totale footprint van een treinreis, maar toch, de pilot maakt de burger bewust van zijn eigen rol. Hoe meer de krant wordt benut, des te lager is de footprint per krant. Is een papieren boek eenmaal geproduceerd, dan staat de footprint ervan vast. Hoe meer de krant wordt gelezen, hoe beter. Uit het project Duurzaam Boek kwam al naar voren dat het duurzaamste boek een boek van de bibliotheek is. Dat wordt gemiddeld 30 maal gelezen. Hergebruik van een krant maakt de krant duurzamer. Is een nieuwe papieren krant na een half uur lezen al duurzamer dan dezelfde digitale variant, bij ieder hergebruik van de geprinte Metro wordt die tijd verminderd. Wordt hetzelfde Metro-exemplaar dus zes keer op een dag gelezen, dan is vluchtig doorbladeren van de krant al snel duurzamer met print dan lezen via telefoon of tablet. De circulaire eigenschappen ‘hernieuwbaarheid’ en ‘recyclebaarheid’ zijn dan nog niet eens meegewogen. Een mooi en duurzaam initiatief! 

Zie ook de bijdragen op uitgeversmagazine Inct en Duurzaamgeproduceerd.nl

Share :