Facturering per post bespaart kosten

Doel van facturatie is geld ontvangen van de klant. Het liefst zo (kosten)efficient mogelijk. Steeds meer bedrijven factureren digitaal. Geregeld worden klanten benaderd om hun papieren factuur op te zeggen en te vervangen door een digitaal exemplaar. Snelheid en gebruiksgemak worden genoemd als voordelen daarvan. Zonder onderbouwing wordt er dikwijls ook nog een onterechte duurzaamheidclaim aan toegevoegd. Voor de verzender van de factuur kan de digitale oplossing een kostenbesparing betekenen. Geen portokosten, minder gebruik van papier en enveloppen en niet te vergeten de werknemer die de facturen insteekt. Toch blijkt dat het kostenverhaal wat genuanceerder ligt en heel anders kan uitpakken.

Het Deense bedrijf Natur-Energi heeft onderzoek gedaan naar de effecten van digitale facturatie en heeft deze vergeleken met die van facturatie per post. Om te achterhalen of het versturen van een papieren factuur de betalingssnelheid zou bevorderen, werd een testgroep van 2.879 nieuwe klanten geselecteerd. Het betalingsgedrag van deze klantengroep werd vervolgens twee maanden lang zorgvuldig gevolgd en vergeleken met het betalingsgedrag van de huidige klanten die digitale facturen ontvangen.

Het onderzoek toont aan dat 59% van de klanten die een factuur via e-mail ontvangen, een betalingsherinnering moeten krijgen. Dit geldt voor slechts 29% van de klanten die een papieren factuur ontvangen. 80% van de klanten die een digitale herinnering ontvangen, bellen om aan te geven dat de eerste factuur niet is ontvangen. Slechts 50% van de klanten die een herinnering per post ontving van Natur-Energinam nam contact op met het  bedrijf. Door de grote druk op de telefooncentrale en het personeel van de klantenservice bleken de kosten van digitale facturering veel hoger te zijn dan die van de papieren facturering. Papieren facturen kunnen leiden tot sneller betalingsgedrag en lagere kosten voor de organisatie. Lees meer....

 

Share :