Why the brain prefers paper

Digitalisering van onderwijs(methoden) lijkt niet te stuiten. Digitaal biedt vele voordelen, maar tegenstanders roeren zich vaker en overtuigend. Zetten digitale leermiddelen leerlingen niet juist op achterstand? De rol van papier is nog lang niet uitgespeeld. Het lijkt erop dat een volledig digitale educatie en ontwikkeling van kinderen en studenten niet werkt. Nederland doet zich graag voor als een kenniseconomie maar schiet zichzelf in de voet met initiatieven als de iPadschool. De voor zo’n economie vereiste kennis wordt er niet mee opgebouwd. Integendeel. Als we de onderzoeken moeten geloven wordt een generatie oppervlakkige en neurotische datazoekers opgeleid. De beleidsmakers zouden zich meer moeten afvragen wat zij willen met het onderwijs in het kader van een kenniseconomie. Niet alleen kijken naar wat modern, goedkoop en leuk is, maar de focus leggen op het beoogde effect van lesmiddelen. Digitaal is in veel gevallen geen vervanging van de vertrouwde papieren lesmiddelen. Op kennis gerichte hersenen lijken meer baat te hebben bij papieren leermiddelen. Die hebben naast hun bewezen effect nog veel meer te bieden. Het gebruiksgemak, de bekende navigatiemethodiek, de schoonheid, de tactiele waarde en autoriteit. En natuurlijk hun duurzaamheid. Lees het artikel op Blokboek.com.

 


 

Share :