Select Page

Anti-Greenwashing-campagne VS succesvol

08/02/2018

De Two Sides anti-greenwashing campagne is succesvol in de Verenigde Staten. Meer dan 100 bedrijven verwijderden daar in de afgelopen periode hun Go Paperless – Go Green -beweringen nadat zij waren aangeschreven over de onjuistheid hiervan.

Ook in Nederland maken veel bedrijven zich nog altijd schuldig aan misleiding door te stellen dat zij moeten kiezen voor digitalisering omdat dit bomen scheelt. Recent is de gemeente Amsterdam hier nog op gewezen. Zij beweert dat het tegengaan van folders maar liefst 6000 bomen bespaart. Hoe komt zij daar bij? Het verhaal zou nog aanknopingspunten kunnen hebben als er uitsluitend verse vezels zouden worden gebruikt voor het papier van de folders. Maar voor folders wordt doorgaans recycled papier gebruikt. Daar komt geen boom bij aan te pas. Voorts neemt het bosareaal in Europa per saldo toe. Hoezo kost papier- en houtgebruik dan bos? Het levert hout op. FSC gebruikt niet voor niets de slogan Kies voor hout, redt het woud. Hout is een landbouwmateriaal, een renewable grondstof. Na gebruik wordt het papier ook nog eens zeven maal hergebruikt. Gaat de gemeente ook bakkerijen aanpakken omdat graan wordt geoogst voor de productie van brood? Lees het persbericht van Two Sides. 

Ook in Nederland wordt de anti-greenwashing campagne gevoerd. Kom je voorbeelden tegen van greenwashing ten opzichte van papiergebruik….laat het weten aan Papierenkarton.nl. De misleider zal dan worden benaderd met het verzoek te stoppen met het verspreiden van zijn onjuiste informatie.