Papier versus digitaal onderwijs

Als we willen dat leerlingen slimmer worden dan een smartphone, moeten we beter nadenken over de methodes waarop we ze les geven. Technologie kan goed onderwijs versterken, maar geweldige technologie kan nooit slecht onderwijs vervangen.  

PISA 2015 DRAFT QUESTIONNAIRE FRAMEWORK

 

 

Digitale media hebben een sterk verslavende werking en zijn op lange termijn schadelijk voor ons lichaam (stress, slapeloosheid en
overgewicht met alle gevolgen van dien) en vooral ook voor ons denkvermogen. Zij leiden tot digitale

dementie: een toenemend onvermogen om intellectuele mogelijkheden in volle omvang te beheersen en te benutten.

M. Spitzer. Digitale dementie, Hoe wij ons verstand kapotmaken, M. Spitzer, 2013. ISBN: 9789045024332.

 

Het internet, met Google voorop, heeft ons denken oppervlakkiger gemaakt en onze hersenen zo aangepast, dat wij ook steeds meer behoefte hebben aan oppervlakkigheid. Diep denken, zoals bij geconcentreerd lezen, is voor veel mensen moeilijk, zo niet een onmogelijkheid geworden.

Het Ondiepe. Hoe Onze Hersenen Omgaan Met Het Internet. N. Carr. 2011. ISBN: 978-949057-413-0

 

Lezen van een scherm verhindert de intellectuele leerprocessen. De daaruit volgende oppervlakkigheid is een gevaar voor de cultuur en het functioneren van de democratie.

The Dumbest Generation: How the Digital Age Stupefies Young Americans and Jeopardizes Our Future (Or, Don't Trust Anyone Under 30). M. Bauerlein.2009. ISBN: 978-1585427123

De lezer van papier wordt minder gemakkelijk afgeleid bij het tot zich nemen van kennis. De lezer van digitale content verandert vaker van activiteit. Concentratie, begrip en memoriseren van onderwerpen staan daarmee onder druk.

Why the brain prefers paper. Scientific America, F.Jabr, 2013. Publicatie in Scientific Americain.

 

E-books kunnen de fysieke interactie en medewerking van leerlingen stimuleren, maar het papieren boek is het beste middel om te leren lezen. Kinderen die elektronische boeken lezen, onthouden significant minder narratieve details. E-books lezen kan een effect op het geheugen van kinderen hebben, omdat de aandacht eerder naar aspecten gaat die weinig met de inhoud te maken hebben, dan naar kwesties die met het verhaal verband houden.

Literacy in Early Childhoodand Primary Education (3-8 years), G. Schiel, ‘Educational Research Centre’ van het St. Patrick’s College in Dublin 2012

Gebruikers van de iPad en Amazon Kindle onthouden minder informatie, onder meer omdat de leestechnieken te wensen overlaten. Papier maakt het eenvoudiger om documenten naast elkaar te leggen en deze te vergelijken, om markeringen en aantekeningen te maken. Het gebruik van e-readers is volgens de studenten geschikter voor het lezen van fictie en recreatief gebruik.

The Effectiveness of Digital Reading Devices in a College Setting, C. J. Midberry, 2011.

 

Hoe gebruikers op het web lezen? Antwoord: they don’t. 79% van de digitale lezers scant de te lezen content slechts.

How Users Read on the Web, J. Nielsen, www.nngroup.com. 1997.

 

Het gebruik van computers door jonge kinderen moet worden beperkt. Bij deze gebruikersgroep doen de gevolgen van digitalisering zich het sterkst voor. De vertraging in de ontwikkeling, het directe verband met obesitas, een groeiend slaapgebrek, (kinder)depressies, bipolaire stoornissen, psychosen en problematisch gedrag staan in direct verband gebracht met computergebruik.

10 Reasons Why Handheld Devices Should Be Banned for Children Under the Age of 12, C. Rowan, 2013 en  PEACH Project. Screen time linked to psychological problems in children, 2010.

 

Digitaal lezen is mentaal veeleisender en vermoeiender en verloopt trager (20 %) dan lezen op papier.

A comparison of the influence of electronic books and paper books on reading comprehension, eye fatigue, and perception, Hanho Jeong, Department of Education, Chongshin University, Seoul, South Korea, 2012.

 

Lezen ter ontspanning moet worden onderscheiden van need-to-know, diepgaand lezen voor professie of studie. Zeker voor die laatste vorm lijkt lezen van een scherm dan wel internet volgens vele onderzoeken niet de aangewezen manier. Schermlezers veranderen elke drie tot tien minuten van activiteit.

Reading revolutions, online digital text and implications for reading in academe, B. Cull, 2011.