Decoratie

  • Behang
  • Slingers
  • Crêpepapier
  • Display

Behang

Behang of behangsel is een decoratieve muurbedekking. Grondstof is onder meer papier. Vroeger was behang gedrenkt in was en olie, tegenwoordig is het vaak voorzien van een dunnen kunststof laag. Het versieren van wanden kent een lange traditie. Al in de middeleeuwen werkten kunstenaars, ambachtslieden en technici aan de verfraaiing en verbetering van de kwaliteit van behangsels. In rijke interieurs werden de muren afgewerkt met kostbare materialen, zoals goudleer, wandtapijten, zijden stoffen of beschilderde linnens. In het midden van de 18e eeuw werd de behangselfabricage een hele industrie met vooral in Engeland en Frankrijk een massale productie. Met de mechanisatie van de productie werd papier het meest toegepaste materiaal om wanden af te werken.  Aanvankelijk werden de allerduurste soorten op bestelling met de hand beschilderd, soms met blokken bedrukt en aan elkaar geplakt door de arbeiders. Behang werd vroeger op ragdoek (jute) gelijmd. Dat ragdoek werd over latten (rachels) gespannen. Deze werden tegen de muur geplaatst, het zogenoemde betengelen. Soms werd een grondlaag van krantenpapier gebruikt. Tegenwoordig worden de muren veelal  vlak afgeleverd en kan het behang er worden opgeplakt met behangplaksel, gemaakt van roggemeel.

Slinger

Om ruimtes feestelijk aan te kleden worden papieren slingers in vele soorten, maten en kleuren gebruikt.  Een slinger als versiering is een lange papieren strook of aaneenschakeling van geknipte vormen.

Crêpepapier

Crêpepapier is een bijzonder dun papier, zo dun dat het bijna doorzichtig is. Het kan niet of met grote moeite worden beschreven. Crêpepapier wordt voornamelijk gebruikt voor versieringen: van (onderdelen van) slingers tot feestkleding. Het is in vele kleuren verkrijgbaar. Als het papier nat wordt lopen de kleurstoffen gemakkelijk uit het papier. Crêpepapier is bijzonder brandbaar.

Display

Een display is een reclamebord dat buiten of binnen een winkel hangt of staat. Met een display wordt de aandacht van de consument getrokken. Met kartonnen displays zijn ondernemers goed in staat om aankoopbeslissingen van de consument effectief en efficiënt te beïnvloeden. Meer dan 70% van de aankoopbeslissingen wordt genomen op de winkelvloer. Instore communicatie is dan ook een belangrijk strategisch instrument. Show- en hangkaarten kunnen een- of driedimensionaal worden geconstrueerd. Kartonnen displays zijn een creatieve aanvulling op productintroductie en/of promotionele acties.