Opt-in/Opt-out

In de discussies wordt vaak gesteld dat het opt-out systeem dat met de huidige stickers wordt nageleefd, achterhaald is. In de digitale omgeving is namelijk al langer sprake van een opt-in systeem.

De vraag kan worden gesteld of het opt-in systeem in het digitale landschap een goed vergelijk is. Immers, de oorsprong is een andere. Dit opt-in systeem is ontstaan in de tijd dat reclame via de fax werd ontvangen en dit met modem en dure telefoonverbinding binnen moest worden gehaald. Kortom, aan de gewenste (maar ook ongewenste) reclame, betaalde de ontvanger zelf (ongewild) mee door de dure dataverbinding en het (verspilde) faxpapier. Raclame kostte de ontvanger geld. Hieruit is het idee van een opt-in systeem ontstaan. Inmiddels kunnen ook allerlei privacy-gerelateerde vragen worden gesteld over digitale communicatie en marketing. Brievenbusreclame heeft daar geen last van. Het kost de ontvanger geen geld en van het gebruik van de folder worden ongevraagd geen data vastgelegd. De branche vindt het ongepast en vreemd om de opt-in te vergelijken met het huidige goedwerkende opt-out systeem voor stickers.